The Haunting of Hill House review

The Haunting of Hill House review

In Nederland doen we er niet aan mee, maar Halloween komt er weer aan. De feestdag is vooral in Amerika ongekend populair en dé periode om horrorfilms te kijken. Daar speelt Netflix slim op in. De streamingdienst komt op 12 oktober namelijk niet alleen met de horrorfilm Apostle, maar ook met The Haunting of Hill House. Een duistere serie met Michiel Huisman in de hoofdrol. De eerste trailer is in ieder geval behoorlijk angstaanjagend.

The Haunting of Hill House is een echte traditionele horrorfilm waarin, zoals de titel al doet vermoeden, een spookhuis de hoofdrol speelt. Het verhaal is gebaseerd op een boek met dezelfde titel dat in 1959 geschreven werd door Shirley Jackson. Deze klassieker is de basis, maar de makers hebben er wel hun eigen draai aan gegeven. Zelf heb ik dit boek niet gelezen en ik ben ook totaal niet fan van horror maar toch trok deze serie mijn aandacht.

Michiel Huisman onze Nederlandse trots

In deze serie volgen we een familie die is opgegroeid in dit duistere huis op een heuvel en dat heeft nogal wat sporen nagelaten. De vloek van het huis hebben ze nooit helemaal van zich af kunnen schudden. Om af te rekenen met de demonen uit het verleden keren ze terug naar de plek des onheils. Dat doen ze niet alleen, want ze worden bijgestaan door een expert op het gebied van onverklaarbare fenomenen. Deze rol is weggelegd voor onze eigen Michiel Huisman. En wat mogen we trots op hem zijn!

Aan het roer van deze horror serie staat Mike Flanagan. Hij heeft al behoorlijk wat duistere films op zijn naam staan, waaronder de op een verhaal van Stephen King gebaseerde Netflix film Gerald’s Game. Deze man weet dus wel wat hij doet en dat is ook te zien in de trailer. Deze is namelijk heel traditioneel en vooral behoorlijk heftig. Dit soort verhalen hebben we natuurlijk al vaker gezien, maar dat neemt niet weg dat The Haunting of Hill House er veelbelovend uitziet.

The Haunting of Hill House op Netflix

Hoewel het verhaal niet heel bijzonder is, geldt dat niet voor de opzet. Als je de trailer ziet denk je meteen aan een film van maximaal een uurtje of twee, maar dat is dus niet het geval. The Haunting of Hill House is namelijk een tiendelige serie. Hierdoor is er meer ruimte om de karakters neer te zetten. Dit hebben we binnen het horrorgenre nog niet vaak gezien en kan mogelijk een hele interessante serie gaan opleveren. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik sommige stukken zonder geluid heb bekeken. Ook heb ik sommige stukken doorgespoeld, maar ik kon niet stoppen met kijken. Gisteren heb ik de aller laatste aflevering gekeken en ik kan je zeggen.. hij was super spannend! Ik durfde gewoon niet gelijk te gaan slapen haha, ik moest eerst een paar funny filmpjes kijken op Instagram voordat ik mijn ogen durfde dicht te doen.

Ben je een fan van spanning, drama en horror? Kijk dan snel deze serie op Netflix.