Waarom ik verliefd ben geworden op Italië

De meeste mensen weten dat ik gek ben op Italië en ik kan het er uren over hebben. Hoe komt dit? Omdat ik al ruim 12 jaar naar italië ga. Toen ik net was geboren ging ik al mee kamperen in Zwitserland. Hier hebben we 9 jaar op dezelfde camping gestaan. Daarna probeerde we drie jaar Oostenrijk en uiteindelijk kwamen we uit in Italië. Dit land heeft eigenlijk van alles; een prachtige natuur, lieve mensen, leuke en sfeervolle markten, mooie stranden, lekker eten plus deze camping had eigenlijk alles wat we maar konden wensen. Mijn ouders waren mij ook altijd kwijt, want ik werd al snel opgenomen in een groep van 30 man. We trokken er iedere dag weer op uit!

Waarom wil ik hier een artikel over schrijven? Omdat mijn man en ik voor de tweede keer niet op vakantie gaan. En ik ga het eerlijk zeggen, ik begin Italië steeds meer te missen. Vorig jaar gingen we trouwen en een hadden we een huis gekocht. Dit jaar kwam het Corona opzetten en Noord-Italië leek ons niet een heel goed idee. Dus met pijn in ons hart annuleerde we onze reservering. Dit jaar hadden we juist een perfect plek op de camping. Dichtbij het strand met uitkijk op het meer en aan het einde van ons pad waren de toiletten en douches, maar nu komt er een andere droom uit! Ik roep al bijna 25 jaar om een hondje en mijn moeder zei altijd: ”Chel, als je een hondje wil.. mag je die nemen..als je getrouwd bent”. Nu is het zover, we gaan niet op vakantie en mijn man zag een hondje wel zitten. Eind augustus mogen we ons harige monster ophalen.

Nieuwe vriendschappen sluiten & lachen gieren brullen.

Ik verbleef samen met mijn ouders een flink aantal jaar op Camping Conca Doro, wat inmiddels enorm mooi is geworden. Ze hebben nu ook van die prachtige lodges aan het strand. Neem zeker even een kijkje op hun website. Verder moet ik het eerst over mijn vriendschappen hebben ieder jaar kwamen (bijna) altijd weer dezelfde mensen terug. Dus na een jaar elkaar niet te hebben gezien was het altijd weer als vanouds. Ik zocht in het begin altijd Laura op en Zoë ontmoette ik pas een paar jaar later, maar die stond twee campings verderop. We gingen iedere ochtend en middag naar Feriolo, daar deden drankjes en uiteindelijk eindigden we s’avonds in Vivaldi. Overdag gingen we vaak zwemmen in Feriolo bij de aanlegsteiger. Waar je ook heerlijke ijsjes en slushpuppies kon halen. Ik was altijd wel degene die foto’s maakte, iedere vakantie had ik dus weer rond de 1000 foto’s. Die ik dus ook weer naar iedereen doorstuurde haha..

Maar we hebben aardig wat meegemaakt daar, leuke dingen en ook minder leuke dingen zoals een aantal gebroken harten, de eerste kus, ruzie’s en zo kan ik nog wel eventjes doorgaan. Toch blijf ik er met een geweldig gevoel aan terugdenken. Gelukkig heb ik duizenden foto’s en filmpjes waardoor ik toch weer een beetje in Italië ben als ik dit kijk.

Prachtige en unieke plekken ontdekken en vastleggen.

De prachtige omgeving en gebouwen mogen ook niet ontbreken in dit rijtje. Ik kan daar foto’s van blijven maken, ik kon vooral geen genoeg krijgen van de Italiaanse straatjes en de prachtige dom in Milaan. Hier staan zoveel beelden op en ieder stukje steen. De muren vertellen een bijzonder verhaal, wel vaak moordlustige helaas. Je ziet altijd wel iemand onthoofd worden of ze staan in hun blote bips! Ook kon ik minuten lang kijken naar het Lago Maggiore, vooral bij die onderste foto zie je hoe mooi en rustig het is. Ook ging ik een dag mee met Zoë. Voor het eerst zag ik de zee in Italië, het was prachtig! Alleen een zandstrand is wel echt een must, hier waren het allemaal stenen en keien.

Toch vind ik een meer fijner omdat het een stuk rustiger is en je niet iedere keer een slok zout water binnen krijgt. Verder bezochten mijn zus/nichtje en ouders nog een keer onze oude camping waar ik ook 9 jaar had gestaan (in Zwitserland). Dit was een heel bijzonder en emotioneel moment. Patrick waar mijn broer en zus altijd jaren mee optrokken (Duitse jongen van hun leeftijd), was precies een aantal weken voor onze aankomst overleden door een auto ongeluk. Mijn moeder heeft vroeger ook een ernstig auto ongeluk gehad, maar dit overleefde het gelukkig wel. Patrick z’n vader zorgde altijd voor hem en hij was enigskind. Een heel zielig verhaal dus, wij liepen daar dus ook met een heel dubbel gevoel rond. Er kwamen heel veel dingen bekend voor en die herinneringen zal ik voor eeuwig met me meenemen.

De kunst, steden en het paradijsje.

Mijn ouders gingen altijd graag na het ontbijt ergens heen, vooral mijn moeder kwam altijd met dit idee. Mijn vader kon het ook prima uithouden op de camping haha. Toch gingen we vaak iedere ochtend op pad en dan bezochten we een leuk Italiaans dorpje bovenop een berg. Hierdoor ben ik mijn fotografie skills ook gaan ontwikkelen, wat een prachtige dingen kan je hier vastleggen zeg. Ook hadden we een Italiaans paradijsje ontdekt door een Nederlands gezin. Het water was hier enorm koud, maar het uitzicht was prachtig. Er waren verschillende watervallen en je kon helemaal onder de brug doorzwemmen naar achteren. Iedere bocht werd mooier en mooier. Helaas heb ik daar geen foto’s van (ik had geen onderwater camera). Verder kan je onderin nog de winkel Zahra zien, deze was in Milaan, iedere winkel is hier uniek. Een winkel had zelfs een waterval aan de binnenkant.

FOOD EN NOG EENS FOOD!

Wat kan je toch heerlijk eten in Italië; ijs – pizza’s – oude kaas- koekjes – vlees – gedroogde vleeswaren en zo kan ik nog wel even doorgaan. Toen we weleens bij het Mergozzo meer gingen chillen haalden we weleens een pizza af. Dan aten we met de hele groep een aantal overheerlijke pizza’s weg. Mooie tijden.. twee jaar geleden gingen mijn man en ik naar het Ledro meer, dit was ook echt een plaatje. Dit meer lag hoog gelegen boven het Gardameer. We reden dan weleens naar beneden en haalden dan bij Riva Del Garda een overheerlijk ijsje. Dit ijsje is onderin rechts te bewonderen.. wat hadden ze een heerlijke smaken daar zeg. Voor herhaling vatbaar en volgend jaar wil ik er ook echt naartoe!

Ook hadden ze in Riva del Garda sushi en ik moet zeggen.. not bad at all. Het restaurant zat in een winkelcentrum en je keek uit op de bergen. Het was echt een heerlijke plaats. Je kon hier voor 1 euro parkeren en dan kon je heel Riva Del Garda ontdekken. Dat zouden ze eens in Nederland moeten doen.. helaas betaal je al snel 5-15 euro per uur om in een stad te parkeren. Kaartje kwijt? Dan kost het je ook gerust 15 euro. In Italië zijn ze dan toch een stuk relaxter.

Ik wil in ieder geval nog veel meer van dit land ontdekken, oké het is een aardig stukje rijden. Maar dat is het helemaal waard! Hierboven nog een aantal van mijn favoriete foto’s. Ben jij ook weleens in Italië geweest? En misschien heb jij ook wat favoriete plekjes? Deel je die anders even in de comments?

Share:

18 Reacties

1. 21 juli 2020 / 13:25

Wij gingen vroeger ook vaker in Italië op vakantie. Zo verbleven we 2x in Merano (Zuid-Tirol) en bij het Idro meer. Zelf ben ik nu ook nog in Rome en Ancona geweest. Denk dus wel al zo’n 5x, maar wil nog zoveel van dit prachtige land ontdekken!

2. 22 juli 2020 / 08:34

Oh Rachel, wat doe je nou? Nu wil ik ook op vakantie haha;-) Wij zijn vorig jaar in Rome geweest en ik vond het er heerlijk. De hele stad is echt een groot openluchtmuseum dus wij hebben zoveel mogelijk gelopen om zoveel mogelijk te zien, en het eten is inderdaad ook zo lekker;-)

3. 22 juli 2020 / 10:15

Wat heerlijk om te lezen en door je foto’s te kijken! Ik ging vroeger nooit naar Italië, wij stonden altijd in Frankrijk op de camping, maar heel veel van wat je schrijft is zo herkenbaar. Ook zo’n leuke tijd gehad met veel mensen die ieder jaar weer terug kwamen naar de camping. Heel jammer dat jullie vakantie dit jaar er weer niet in zit, maar gelukkig komt er iets anders moois jullie kant op deze zomer. 🙂

6 augustus 2020 / 08:51

haha een harige bal komt onze kant op, we can’t wait.. nog 17 daagjes en dan is het zover! Ja, dat sfeertje blijft enorm fijn en uniek. Altijd fijn om wat vakantie herinneringen op te halen, Frankrijk ben ik dan weer nooit geweest haha.. mijn vader had niks met Fransen zei die altijd, de taal ging hem te snel en ze ”vertikte” het om Engels te praten haha..

4. 22 juli 2020 / 11:49

Deze foto’s zijn echt fantastisch. Helemaal de bovenste collage met alle foto’s van vroeger. Ik deel de liefde voor Italië met je. Wij gingen vroeger ook altijd met de auto naar Italië, alleen wij bleven nooit op een camping. Wij trokken vaak drie weken door het land en bleven 2-3 dagen op een camping. Italianen zijn een van de meest vriendelijke mensen van de gehele wereld. En dan ben ik nog niet eens begonnen over het eten.. Toscane is persoonlijk mijn favoriete streek van het land! Tevens vind ik Verona en het gebied rondom het Gardameer ook super!

6 augustus 2020 / 08:50

Wat leuk dat jij ook zo’n fan bent van Italie en het rondtrekken! Wat mega tof zeg.. dat zou ik ook wel willen hoor, maar dan moet je inderdaad een camper of caravan hebben of van huisje naar huisje gaan. Ja, ze zijn enorm gul en maken de lekkerste dingen voor je klaar. Verona blijkt inderdaad ook echt prachtig te zijn, hier wil ik ook nog eens heen!

5. 22 juli 2020 / 15:07

Italië is ook zo mooi! Het eten, de natuur en de prachtige plekjes! Iedereen heeft wel een land waar hij of zij altijd een topvakantie heeft. Ondanks dat ik Italië een prachtig land vind, heb ik dat gevoel bij Griekenland!

6. 23 juli 2020 / 10:10

Wat mooi om te lezen dat Italië zoveel fijne herinneringen voor je bevat. Het is ook echt een mooi, fijn en bijzonder land. En dat eten, nommmmm! Ik hoop voor je dat je snel weer een keer die kant op kunt!

7. 23 juli 2020 / 11:42

Ik ben er pas twee keer geweest, maar het is zeker een mooi land!

8. 23 juli 2020 / 21:54

Mooi om te lezen en wat een heerlijke foto’s! Ik heb dit dus met Londen <3

9. 24 juli 2020 / 11:53

Prachtige foto’s en leuk om te lezen. Alleen uh… heb ik nu ook enorme zin om weer naar Italië te gaan haha. Ik ben er drie keer geweest, waarvan twee keer bij Lago maggiore. Zo mooi daar!
    Jammer dat jullie dit jaar ook weer geen vakantie kunnen hebben, maar het vooruitzicht van een puppy is wel superleuk! Hopelijk zit op vakantie gaan er volgend jaar wel weer voor jullie in.

6 augustus 2020 / 08:53

Echt genieten he.. Lago Maggiore blijft een prachtige en unieke plek, wij zaten met onze camping ook wel echt ideaal. Je kon vanaf die camping overal naartoe, een dorpje op loopafstand, een kroegje, restaurants, een mega grote liddl, en een mega groot winkelcentrum waar ik allerlei mooie make-upjes kon kopen. Heerlijk, ja haha en dan gaat onze harige vriend lekker met ons mee!

10. 24 juli 2020 / 13:25

Eerlijk is eerlijk: Italië is gewoonweg een prachtig vakantieland. De Noord-Italiaanse meren zijn een echte parel

11. Mirthe
    24 juli 2020 / 13:35

Leuk om te lezen! En grappig die foto van ons!

16 augustus 2020 / 18:26

Heerlijk toch.. het is ook echt een prachtig land 🙂

12. 8 september 2020 / 21:43

• Prachtig gewoon.
    • Wij gingen deze jaar voor de eerste keer naar Italië gaan, maar tja die corona heeft alles verpest.
    We zouden zo een rond reis gedaan hebben dat je de beetje van alles zag on Italië.