RECENSIE | FILM ME BEFORE YOU

Tessa vroeg vorige week of ik met haar naar de bioscoop wilde. Ik moest een beetje zin maken omdat ik al een aardig drukke week had gehad. Die vrijdag hadden wij kaartjes besteld voor de romatische film, me before you. Ik had gehoord dat je het kon vergelijken met The Notebook dus ik was wel erg nieuwsgierig geworden. Deze film heeft bij mij erg goed gescoord, wil jij weten waarom? Lees dan vooral het hele artikel. Ook ga ik een samenvatting schrijven over deze film, wil jij deze film dus nog zien? klik dan niet verder want ik ga spoilen, sorry people.

Het boek kwam op 5 januari 2012 uit en de film is in 2016 in première gegaan.

De 26 jarige Louisa Clark ”Lou” word op straat gezet. Het thee huis is namelijk failliet waar Louisa werkte en ze moet dus nu opzoek naar iets anders. Haar ouders hebben het niet breed dus Louisa gaf altijd al een deel af aan haar ouders. Haar oudere zus is de slimste van de familie en wil dus weer gaan studeren. Lou moet en zou dus aan een baan komen, ze vind een vacature en gaat solliciteren bij de familie Traynor. Hun zoon werd een aantal jaar geleden aangereden door een motor. Op dat moment was William ”Will” invalide want hij had een dwarslaesie vanaf zijn schouders, op dat moment was die gebonden aan een rolstoel. Wanneer Lou te horen krijgt dat ze moet zorgen voor een jonge man die niets meer zelf kan krijgt ze het benauwd, wat gaat ze aantreffen?

Will heeft al een hele tijd een eigen verzorger, dit is een man want hij kan als enige Will douchen, uit bed halen, oefeningen meedoen etc. Lou is er dus meer om hem te vermaken, eten te geven, medicatie toe te dienen wanneer die veel pijn heeft. De moeder van Will hoopt dat ze goede vrienden worden en dat Will van gedachten veranderd over iets. Will gedraagt zich eerst als een enorme zak tegenover Louisa in het begin want hij wilt geen band opbouwen met vreemde personen. Will was vroeger altijd overal goed in, iedere sport kon die beoefenen. Hij had een prachtige vriendin en een groep leuke vrienden, dit veranderde allemaal na zijn ongeluk. Zijn ”ex” vriendin en beste vriend kregen wat met elkaar en trouwen ook in deze film.

Lou heeft een totaal eigenaardige stijl waar Will enorm van schrok in het begin. Hoe meer die Lou leert kennen des te meer die van haar gaat houden en haar gaat waarderen. Louisa heeft nooit veel geld bezeten dus ze is nooit verder geweest dan haar eigen dorp. Will vind niet dat ze hier thuis hoort maar meer van de wereld moet zien. Wanneer Louisa een gesprek oppikt van de ouders van Will is ze helemaal in de war. Will gaat euthanasie plegen… Hij heeft soms zoveel pijn dat die het uitschreeuwt, hij kan zelf helemaal niets meer en vind dat hij een blok aan het been is voor andere mensen. Hij gaf zichzelf nog zes maanden en dan zou die naar Zwitserland vertrekken om zijn leven af te sluiten.

Wanneer Louisa dit heeft gehoord gaat ze zonder iets te zeggen weg bij Will. Ze verteld het aan haar zus en die zegt dat ze hem juist nog een aantal mooie maanden moet geven. Louisa gaat een plan opstellen, een plan zodat Will van gedachten gaat veranderen. Hun eerste trip is naar een paarden wedstrijd, dit bevalt bij beiden niet zo goed. De tweede trip is naar een concert en hier draagt ze haar red dress, Will kan genieten van wat hij ziet. Op dat moment krijgt Will een uitnodiging voor de bruiloft van zijn ex en ex vriend. Hij neemt Lou hier mee naartoe en hebben een geweldige avond samen.

Ze gaan nog met z’n drieën op vakantie, de verzorger van Will gaat ook mee. Ze trekken steeds meer naar elkaar toe en hebben een geweldige tijd samen. Wanneer ze samen zijn op het strand begint Will over de euthanasie, Lou krijgt het benauwd en geeft toe dat ze het al had gehoord. Will zegt dat die bij zijn keus blijft, na deze vakantie wilt die direct naar Zwitserland. Louisa vind dat ze een ander mens door Will is geworden en ze zegt dat zij hem gelukkig kan maken. Maar Will ziet dit anders, hij kan haar niet het leven geven dat zij verdiend, hij kan niets met haar doen, hoe mooi ze er ook uit ziet, hij kan haar niet troosten hoe hij het zou willen. Hij vind dat ze een man verdiend die haar alles kan geven.

Dit breekt Louisa en ze pakt haar spullen, onderweg naar het vliegveld word er niets gezegd. Wanneer de ouders van Will hen op staan te wachten wilt Louisa gelijk naar huis. De ouders van Will gaan hier niet mee akkoord en vragen of wat blijft eten. Will zegt dan tegen zijn ouders dat ze haar moeten laten gaan. Op dat moment beseffen de ouders van Will dat zijn besluit nog steeds vast staat. Louisa zit huilend in de bus en ziet de moeder van Will buiten instorten.

Louisa heeft die dag erna een gesprek met haar vader dat ze heeft gefaald. Hij zegt, zo mag je dat niet zien. Je hebt van hem leren houden en hem weer laten lachen. Will hield van avontuur en zat vol levenslust, hij was niet te stoppen, dit was allemaal verdwenen na het ongeluk. Hoe verliefd die ook op Louisa was geworden hij kon niet verder met dit lichaam.

Louisa besluit dat ze Will nog wilt zien voor die zich laat inslapen. Ze vertrekt richting Zwitserland en ziet hem dan liggen in een bed. Hij vraagt of ze bij hem komt liggen en ze kijken samen voor zich uit door de open slaande deuren ” net zoals toen op hun vakantie”. Ze vraagt of hij haar wat goeds kan vertellen, hij begint het liedje te zingen wat Lou der vader altijd voor haar zong. Will z’n ouders houden elkaar stevig vast in de kamer ernaast. Dit is het laatste shot samen met Will en Louisa, daarna zie je haar zitten op een terras in Parijs. Will heeft namelijk een brief aan haar geschreven. Hij heeft haar geld nagelaten waar ze prachtige en leuke dingen mee kunt doen. Ze besteld zijn favoriete croissant met jam en boter en koopt de parfum die Will perfect voor haar had gevonden. Als het beeld word uitgezoomed zie je haar lopen met een geel/zwart gestreepte maillot die ze van Will had gekregen voor haar verjaardag.

Ik vond het een prachtige film, een sterk verhaal, prachtige acteur en actrice. De film had een paar stukken waar ik echt even emotioneel werd ” net zoals de rest van de bioscoop klanten want ik hoorde overal gesnotter”. Het is zeker de moeite om deze film te kijken. Liefde, passie, drama ik hou ervan!

News